Eta-Aquariderne efterlader glødende spor på himlen, som hænger ved i flere sekunder.

© JESPER GRØNNE

Rester af Halleys komet buldrer ind i atmosfæren

I maj styrter en sværm af meteorer mod vores planet med 237.000 km/t. Så skynd dig ud i mørket, og se de kosmiske gæster efterlade glødende spor på himlen.

2. maj 2018 af Jesper Grønne

Meteorsværmen Eta-Aquariderne vender tilbage hvert forår i april og maj.

Meteorerne er rester af den såkaldte Halleys komet, som kommer forbi Jorden med omkring 75 års mellemrum – senest i 1986 og næste gang i 2061.

På sin vej rundt i Solsystemet efterlader kometen støv, som består af is og små klippestykker. Når Jorden hvert år kolliderer med støvet, brænder de små partikler op i atmosfæren, så vi kan se dem som stjerneskud.

Halleys komet giver også ophav til meteorsværmen Orioniderne i oktober.

Eta-Aquariderne er kendte for den store hastighed, som de rammer atmosfæren med. Sammenstødene sker med omkring 237.000 km/t.

Den høje hastighed resulterer i, at de ofte efterlader en glødende lysstribe på himlen, der kan vare i adskillige sekunder, endda op til minutter

Sådan gør du

• Eta-Aquariderne topper den 7. maj, men du kan se dem frem til midten af maj. De giver typisk ti til 30 stjerneskud i timen. Det bedste tidspunkt at se dem på er i timerne før solopgang.
  • Meteorernes udspringspunkt ligger mod øst i stjernebilledet Vandmanden, men de kan dukke op over alt på himlen. De ses bedst mod sydøst eller syd, hvor himlen er mørkere.
  • Hvis du vil tage billeder, så stil kameraet på et stativ, og brug et vidvinkelobjektiv. Indstil en løs eller indbygget intervaltimer, så kameraet tager billeder med jævne mellemrum.

Se ud i Universet

De brændende rester af Halleys komet er kun et af de fænomener, der dukker op på nattehimlen dette forår.

Hvis du har fået blod på tanden og gerne vil fortsætte stjernekiggeriet, kan du nu erhverve dig den ultimative startpakke:

• En kraftig håndkikkert til at gå på opdagelse i Solsystemet.
  • En guide til stjernehimlen i 2018, så du ved, hvor du skal kigge hvornår.
  • To numre af Illustreret Videnskab som ruster dig til, hvad du skal holde øje med.

Du kan evt. pege kikkerten mod stjernebilledet Svanen, hvor to stjerner støder sammen og eksploderer i en rød nova omkring år 2022 – et fænomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.