Meteorer eller meteoritter
© Pinterest

Hvad er forskellen på en meteor og en meteorit?

Jorden rystede, da en ildkugle i sidste uge oplyste nattehimlen over Finland og vækkede beboerne med et enormt brag. Selvom meteorer blot er små sten, sætter de voldsomme kræfter igang, når de brager ind i Jordens atmosfære.

21. november 2017

Nat blev forvandlet til dag, da en meteor i sidste uge flænsede nattehimlen over Lapland i Finland.

Beboerne i regionen blev i flere sekunder badet i lys og hørte en eksplosion, da ildkuglen viste sig på himlen.

Flere lokale fangede meteoren på film.

Meteoren kan have været en del af meteorsværmen Leoniderne, der topper hvert år i november.

Leoniderne er stumper fra kometen 55P/Tempel-Tuttle, der krydser Jordens bane hvert 33. år. De små rester viser sig som stjerneskud, når de brager ind i Jordens atmosfære.

GÅ PÅ OPDAGELSE I UNIVERSET med et abonnement på Illustreret Videnskab

Andre har fanget meteoren fra andre vinkler, så du kan se den enorme sten brænde op over Jorden.

En meteor er det samme som et stjerneskud, altså et lysfænomen på himlen. En meteorit er derimod et mere håndgribeligt fænomen, nemlig en sten, der er faldet ned fra himlen.

De to fænomener er naturligt nok nært forbundne.

En meteor udløses af, at et objekt fra himlen trænger ind i Jordens atmosfære. Objekternes hastighed måles i kilometer per sekund, og alene i kraft af deres bevægelse, har de en enorm energi.

Brænder op i atmosfæren

Når en udefrakommende sten får kontakt med luften, bliver bevægelsen automatisk bremset af gnidningsmodstanden. Herved bliver energien omsat til varme, som får stenens materiale eller en del af det til at smelte og fordampe.

Både varmen og det fordampede stof bliver afsat langs banen. Det er på denne måde, en meteor opstår.

Den typiske meteor frembringes af en partikel på størrelse med et sandskorn. Større partikler, fx på størrelse med en ært, vil udsende et voldsomt lys, ofte ledsaget af et enormt brag.

Meteoritter er "overleverne"

Større sten fører til endnu voldsommere forløb, og her forekommer det også, at en del af stenen overlever passagen ned gennem atmosfæren – det er denne rest, der kaldes en meteorit.

Eftersom et indkommende legeme strengt taget først kan kaldes en meteorit efter nedslaget, omtaler man ofte selve den “himmelske” sten som en meteoroide.

Har den en vis størrelse, vil man i stedet kalde den en asteroide, i lighed med den oprindelige betegnelse for de småplaneter, der ligger i et bælte mellem Mars og Jupiter.