Hvordan kender man meteoritters oprindelse?

I har skrevet, at meteoritten ALH84001 stammer fra Mars. Men hvor ved man det fra, og hvordan er den havnet her?

ALH84001 vakte opsigt for nogle år siden, da der i den angiveligt blev fundet spor af liv, som var opstået på Mars. Om der var tale om liv, er meget tvivlsomt, men til gengæld er det næsten sikkert, at meteoritten stammer fra Mars. Forskerne bygger først og fremmest deres konklusion på, at denne type meteoritter indeholder spor af luftarter med en sammensætning nøjagtig som i Mars’ atmosfære – en sammensætning, der ikke findes noget andet sted i Solsystemet. Det er sandsynligvis nedslaget af en asteroide, der har fået ALH84001 til at lette fra Mars. Man kan se, at den på et tidspunkt er blevet opvarmet og deformeret af en voldsom påvirkning, der nok har været nedslaget. Tyngdekraften fra Mars og Jupiter bragte den siden på kollisionskurs med Jorden, hvor den landede på Sydpolen for 13.000 år siden.