Tjeljabinsk meteorite

To år senere: Russer-meteor er stadig et mysterium

Forskerne er her to år efter, at en meteor eksploderede over den russiske by Tjeljabinsk, dybt forundrede over, hvor rumstenen kom fra.

17. februar 2015 af Carsten Nymann

1.200 personer blev skadet – de fleste, fordi de blev ramt af knust vinduesglas – da en meteor den 15. februar for to år siden bragede ned i Rusland.

Meteoren, som menes at have været en cirka 20 meter bred asteroide, kom bogstaveligt talt ud af den blå luft.

Ingen astronomer havde i tide opdaget rumstenen endsige fastlagt dens bane, før den eksploderede i luften over byen Tjeljabinsk.

Meteor forundrer fortsat forskere

Faktisk har forskerne i dag – efter to års intensiv granskning – fortsat ikke løst mysteriet om Tjeljabinsk-meteoren.

Umiddelbart vurderede astronomerne, at meteoren var en stump, der var brækket af en større, to kilometer bred asteroide kaldet 1999 NC43.

Men en nærmere udregning af NC43’s bane og en analyse af asteroidens mineralske sammensætning viste, at den ikke lignede den russiske meteor.

Meteor var jernfattig

Prøver af en meteorit fra Tjeljabinsk-nedslaget viser ifølge forskerne, at den er en såkaldt LL kondrit med et forholdsvis lavt indhold af jern og andre metaller.

Asteroiden NC43 har en sammensætning, der varierer væsentligt herfra, konkluderer forskere fra Planetary Science Institute i Arizona, USA i en rapport i tidsskriftet Icarus.

Vanskeligt at spotte en meteor

Rapporten fastslår tværtimod, at forskerne har overordentligt vanskeligt ved at fastslå, hvilken asteroide, der kunne have sendt en meteor i retning af Jorden.

Årsagen er, at de fleste asteroider er ganske små og har uregelmæssige baner om Solen, så forskerne har vanskeligt ved at koble dem til specifikke meteor-nedslag.

Jordens meteor-forsvar er sårbart

Den meteor, som ramte Tjeljabinsk, har da også belyst en række svagheder i Jordens meteor-beredskab, hvilket har sat skub i flere initiativer på tværs af verdenskortet.

Det europæiske rumagentur ESA vil fx oprette et asteroide-varslingscenter, og den private organisation B612 vil i 2018 sende et rumteleskop op, som skal have øjnene rettet specifikt mod truende asteroider.

Ordbog

Meteor: Objekt, der entrer Jordens atmosfære. Typisk asteroider eller stumper af asteroider.

Meteorit: De forbrændte rester af en meteor. Kun meget store meteorer brænder ikke op i atmosfæren.

Asteroide: En miniplanet, der typisk består af klippe og jern. De fleste asteroider kredser i stabile baner i et bælte mellem Mars og Jupiter.

Komet: Himmellegeme, der især består af is og støv. Bevæger sig hurtigere og i længere baner end asteroider.