Europa og hav

NASA afslører overraskende nyhed på mandag

Den amerikanske rumfartsorganisation vil på mandag løfte sløret for en helt ny opdagelse. NASA holder kortene tæt til kroppen men afslører, at der er tale om ”beviser på overraskende aktivitet” på Jupiters måne Europa.

22. september 2016 af Babak Arvanaghi

Når talen falder på liv andre steder i Solsystemet, bliver sigtekornet ofte peget mod Mars. Men noget tyder på, at det skal rettes meget længere væk.

Astronomer har længe spekuleret i, om Jupiters fjerdestørste måne, Europa, under sit isdækkede ydre gemmer på et enormt hav af saltvand.

Og nu er der noget, der tyder på, at spekulationerne er sande. NASA har meldt ud, at organisationen afholder et pressemøde på mandag, hvor beviser på ”overraskende aktivitet på Europa" vil blive fremlagt.

>> Læs mere om NASA's plan om at komme til Europa

Hav kan huse liv

Europas overflade er dækket af et kilometertykt lag is, som er svært at se igennem. Når astronomer alligevel tror, der gemmer sig et hav under isen, skyldes det tre faktorer:

Tidligere i år lavede forskere fra NASAs Jet Propulsion Laboratory en undersøgelse, der viste, at hvis det underjordiske hav findes, så vil det minde meget om vores egne have.

De ville have nok ilt og hydrogen i sig til at kunne huse liv.

Hubble har stillet skarpt

Baggrunden for pressemødet er, at Hubble-teleskopet har stillet skarpt på Europa, og det er usandsynligt, at teleskopet kan se spor af liv.

Det mest sandsynlige scenarie er derfor, at NASA bekræfter eksistensen af et enormt hav af flydende saltvand.

>> FØLG PRESSEMØDET LIVE: mandag klokken 20 dansk tid