Planet X Cut

Planet X findes – nok…

Topforsker mener stadig ikke, at vi har ramt 100 % sikkerhed, men det nærmer sig med stormskridt

31. august 2016 af Tobias Hjortkjær Schultz

Indikationerne på, at der findes en mørklagt kæmpeplanet i vores solsystem bliver stadig stærkere

”Hvis du vil have et tal på, vil jeg sige, at jeg er 80 procent sikker”, siger Scott Sheppard, som er hovedforfatter til et nyt studie af den måske allerstørste hvide elefant i rumnørdernes univers.

Kabalen går op, hvis..

”Jeg vil ikke sige, at der er tale om decideret bevis endnu, men der er godt nok mange ting i solsystemet, som giver bedst mening, hvis der findes en meget stor planet derude,” siger Scott Sheppard fra Carnagie Institution for Science i Washington DC.

Udtalelserne er faldet i et interview til den højt estimerede hjemmeside for rumnørder Space.com.

Nye skolebøger

Det var Scott Sheppard selv, som sammen med sin kollega Chadwick Trujillo i 2014 første gang gjorde opmærksom på, at fremtidens skolebøger om solsystemet muligvis burde tilføjes endnu en stor planet i det alleryderste af solens magnetfelt.

De to rumforskere har studeret de stærkt eliptiske kredsløbsbaner af to små – men synlige – objekter i den ydre del af solsystemet.

Mærkelig bane

Dværgplaneten Sedna og et nyfundet himmellegeme ved navn VP113 opfører sig slet og ret underligt.

Deres baner omkring solen tyder på, at de bliver påvirket af et andet himmellegeme, som – afhængig af den faktiske afstand – bør være mellem 2 og 15 gange større end jorden.

Flere indikationer

Det var disse besynderlige kredsløbsbaner, som satte makkerparret på sporet. Og siden har indikationerne simpelt tårnet sig op, mener de to forskere, som de sidste to år har studeret fænomenet intenst fra Gemini-observatoriet på Hawaii.

Simuleret kredsløb

Sheppard og Trujillo får i øvrigt opbakning af et andet studie, lavet af astronomerne Konstantin Batygin og Mike Brown fra California Institute of Technology, som ved hjælp af en avanceret computer-simulation af Sednas bane, har konkluderet, at det er sandsynligt, at den bliver påvirket af at objekt, som er ”rundt regnet 10 gange så stor som jorden”.

Fjern fætter

Planet X får, hvad enten den findes eller ej, næppe den store betydning for dagligdagen på vores planet, idet den måske – måske ikke - befinder sig i omegnen af 600 gange længere væk fra os end solen.