Første nærbillede af pluto

Forbløffede forskere: Pluto er dækket af bjerge

NASA-sonden New Horizons har sendt de første nærbilleder af Pluto hjem til Jorden. Billederne viser højst overraskende, at dværgplanetens overflade er oversået med kilometerhøje bjerge.

16. juli 2015 af Babak Arvanaghi

Takkede tinder og dybe kløfter præger de første highres-nærbilleder af dværgplaneten Pluto nogensinde.

NASA-sonden New Horizons har fotograferet Pluto og månen Charon, og lige nu tygger begejstrede astronomer og fysikere sig igennem de omfattende datamængder, som pibler ind fra rekord-sonden 4,8 milliarder km fra Jorden.

New Horizons-billeder overrasker

Og de bjergrige motiver overrasker forskerne: Ifølge NASAs geologer er de op mod 3,5 km høje bjerge, som NASA-sonden har fotograferet, sandsynligvis højst 100 millioner år gamle – hvilket er meget lidt i astronomisk skala.

Tidligere har sonden taget dette billede af Pluto.

New Horizons tvinger forskere til at tænke nye tanker

Plutos overflade, som sonden i øjeblikket gennemfotograferer og måler på, består primært af metan og frossen nitrogen, men de to stoffer er ifølge forskerne ikke stærke nok til at danne bjerge. I stedet spekuleres der i, at de sandsynligvis består af frossen vand.

Den nye data betyder, at geologerne skal genoverveje, hvordan bjerge bliver skabt i iskolde verdener. Indtil nu har den overvejende teori været, at bjerge på isede områder, fx gasplaneternes måner, opstod ved tyngdepåvirkning fra den store planet de kredser om. Pluto er ikke udsat for en tyngdepåvirkning på samme måde.

New Horizons tager billeder til puslespil

Nærbilledet er taget halvanden time inden New Horizons var tættest på den isede verden. I løbet af den kommende tid sender New Horizons flere billeder tilbage, og tilsammen vil de danne et større billede af Plutos overflade.

New Horizons har brugt over ni år på at nå til Pluto. Du kan læse mere om rejsen her: