New Horizons på vej mod Pluto

Nu rammer vi Pluto

På tirsdag kommer sonden New Horizon så tæt på dværgplaneten Pluto, som menneskeheden nogensinde har været før – 12.500 km. Sonden er halv størrelse af en bil og udstyret med bl.a. et kamera, der tager billeder af Pluto.

9. juli 2015 af Babak Arvanaghi

Sonden New Horizon drøner på tirsdag forbi dværgplaneten Pluto for første gang nogensinde. Forhåbentligt kan det indsamlede data give astronomerne et bedre billede af, hvordan Pluto er sammensat.

Dengang Pluto var en planet

New Horizons har været på vej mod dværgplaneten i næsten 10 år. Den blev sendt afsted fra Jorden den 19 januar 2006. På det tidspunkt var Pluto stadig kategoriseret som en planet. Den blev først degraderet til dværgplanet et halvt år efter sondens opsendelse.

Den 8. juli tog sonden dette billede af Pluto.

Undervejs har sonden lagt vejen forbi Mars og fået et skub af Jupiter, inden den også har krydset Saturns og Neptuns veje. Størstedelen af turen er foregået i dvaletilstand på nær de enkelte årlige tjek af udstyret, hvor NASA tænder for al elektronik hjemme fra Jorden.

New Horizons billeder af Pluto og månen Charons bane om dværgplaneten.

Med sig har sonden en række måleudstyr:

• SWAP Måler solvind og analyserer hvordan Pluto reagerer på strålingen.

• Teleskopkamera Skal tage nærbilleder af Plutos overflade.

• Støvopsamler Måler mængden af støv i rummet.

• Partikelspektrometer Måler indholdet af det plasma, som forsvinder fra atmosfæren.

• Ultraviolet spektrometer Analyserer atmosfærens kemi.

• Infrarødt spektrometer Måler temperaturen og sammensætningen af materialer på dværgplanetens overflade.

• Radiometer Analyserer atmosfærens temperatur.

De målinger, New Horizons foretager, skal hjælpe os med at forstå, hvordan planeter opstår, hvordan de vokser sig store og så skal sonden give os de første nærbilleder af planeten. De eksisterende billeder er taget af Hubbleteleskopet, som er over 4 milliarder kilometer fra dværgplaneten.

Du kan læse meget mere om New Horizons mission her: