Pluto_solar system theme

Pluto: Dværgplanet med fem måner

Vidste du, at Pluto slet ikke er en planet, men en dværgplanet? Læs flere fakta om Pluto her på siden.

1. maj 2014 af Lone Djernis Olsen

Dværgplaneten Pluto

Planeten Pluto er en såkaldt dværgplanet, og den lille klode af is og klippe kredser om Solen i de yderste kolde og mørke egne af Solsystemet.

Pluto var indtil 2006 Solsystemets niende og yderste planet, men den Internationale Astronomiske Union lavede en ny definition af, hvad en planet er. Det udelukkede Pluto fra planeternes selskab, og den blev i stedet en dværgplanet.

Pluto er Solsystemets andenstørste dværgplanet efter dværgplaneten Eris.

Pluto er en dværgplanet i Kuiperbæltet

Plutos bane ligger i den indre del af Kuiperbæltet, som er et bælte af meget isholdige objekter, såsom kometer, der kredser om Solen uden for Neptuns bane. Plutos bane er meget ellipseformet, og indimellem kommer den faktisk tættere på Solen end Neptun.

Første rumsonde på vej til Pluto

Pluto har endnu aldrig haft besøg af en rumsonde, men i 2015 passerer sonden New Horizons tæt forbi dværgplaneten. Sonden skal tage billeder og lave forskellige målinger af Pluto og dens måner.

Læs mere om planeter i Solsystemet.

Fakta om Pluto