Saturn_solar system theme

Saturn: Gasplaneten med de smukke ringe

Vidste du, at planeten Saturn er en gasplanet? Og at Saturns ringe består af små isklumper, mindre sten og støvpartikler? Læs flere fakta om Saturn her på siden.

1. maj 2014 af Lone Djernis Olsen

Planeten Saturn

Planeten Saturn er den anden af de store gasplaneter i det ydre Solsystem. Planeten er især kendt for sine smukke ringe, der omkredser den.

Saturn er en gasplanet, og har dermed ingen fast overflade. Den består fortrinsvist af hydrogen og helium, men har muligvis en fast indre kerne af jern, nikkel og forskellige klippearter.

Planeten har en svag gul farve på grund af ammoniakkrystaller i dens øvre atmosfære.

På Saturn blæser kraftige vinde med hastigheder på op til 1800 km/t. Det er hurtigere end på Jupiter, men ikke så hurtigt som på Neptun.

Saturns ringe

Saturn er omgivet af et smukt ringsystem, også kendt som Saturns ringe. Ringene består af små isklumper, mindre sten og støvpartikler. Der er ni hele ringe og tre afbrudte ringe, som ikke når hele vejen rundt.

Ingen ved, hvordan ringene er opstået, men meget tyder på, at de er kommet, kort efter Saturn blev dannet.

Saturn ringe

Planeten Saturn

Hvor mange måner har Saturn?

Saturn har 62 måner med kendte kredsløb. Saturns måner har en række vidt forskellige størrelser og former.

Den største måne er Titan, som er større end planeten Merkur. Modsat måler Saturns mindste måner kun seks kilometer i diameter.

Læs mere om de andre planeter i Solsystemet

Sonde finder vand på Saturns måne

I 1980 og 1981 fløj de to Voyager sonder, som de første, tæt forbi Saturn og sendte billeder hjem af Saturns ringe, selve planeten og dens største måne Titan.

I 2004 ankom Cassini sonden til Saturn og gik i kredsløb om planeten. Cassini fandt blandt andet en ny ring omkring Saturn.

Derudover opdagede sonden, at der fandtes flydende vand under isen på Saturns måne Enceladus. Det fik mange forskere til at sætte Enceladus på listen over fremmede kloder, hvor der måske kan være liv.

Saturn med rumsonde og måner

Cassini sonden i kredsløb omkring Saturn

Titan måne

Titan er det bedste bud på et sted i vores solsystem, der har liv. Den har en tyk atmosfære og rummer både ilt, kuldioxid og vand, som er de vigtigste komponenter for livet på Jorden.

I 2005 sendte cassinifartøjet den lille sonde Huygens til Titan. I forvejen havde Cassini sendt billeder hjem af bjerge samt søer af flydende kulbrinter på Titans overflade. Huygens lavede målinger af atmosfæren på vej ned og sendte billeder hjem fra overflade.

Titan - Saturn måner

Saturns største måne er Titan. Månen er større end Merkur, og den anden største måne i vores Solsystem.

Liv på Titan

De forhold som sonden Huygens har lavet målinger på, kan lipider (de molekyler der danner cellemembraner) absolut ikke lide. Derfor har tanken om liv på Titan været afvist tidligere.

Men ved hjælp af nye målinger fra ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) i Chile, har NASA nu slået fast, at Titans atmosfære indeholder store mængder af molekylet vinyl cyanide.

Molekylet findes ikke på Jorden, men det har egenskaber til at danne cellemembraner til trods for de krasbørstige forhold som er på Titan.

Cellemembraner kan i teorien opstå og fungere i metan på samme måde, som jordens første liv opstod i vand. Så i princippet kan der dannes celler på Saturns måne Titan, selvom det vil være en anderledes form for liv.

Fakta om Saturn