Hvorfor er nordlys oftest grønligt?

1. september 2009

Solen sender store mængder ladede partikler ud i verdensrummet, og en del af dem indfanges i Jordens magnetfelt. Især nær polerne støder partiklerne sammen med atomer eller molekyler i Jordens atmosfære. Resultatet af disse sammenstød kan ses som nordlys. Nordlysets farve afhænger af, hvad det er for atomer eller molekyler, de ladede partikler fra Solen rammer. Ofte er det iltatomer i lidt over 100 kilometers højde, som partiklerne rammer, og disse sammenstød giver det grønne nordlys. Oppe i denne højde har sollyset splittet en brøkdel af atmosfærens ilt til frie iltatomer, og når en ladet partikel fra Solen rammer et iltatom, bringer sammenstødet en elektron i atomet op i en højere energitilstand. Når elektronen hopper tilbage til en lavere energitilstand, udsendes der lys af en helt bestemt bølgelængde, nemlig den karakteristiske gullig-grønne farve. Hvis iltatomer højere oppe i atmosfæren rammes, kan det give en lidt anden reaktion, så der udsendes rødt lys. Og hvis partiklerne rammer kvælstof tættere på Jorden, kan det give lilla nordlys. Forskellige farver nordlys stammer altså fra forskellige højder.