Solar Core

Solens indre kan afsløre soludbrud

Nøjagtige satellitbilleder giver et nyt billede af Solens plasma.

2. maj 2014

Modeller er usikre

Astrofysikerne følger solaktiviteten for at forudsige klimaforandringer og soludbrud, som forstyrrer kommunikationssatellitter og andet elektronisk udstyr. De modeller, som astrofysikerne anvender, er imidlertid usikre, og nu ved forskerne hvorfor:

Satellitbillederne af Solens overflade, som modellerne er baseret på, er for ringe. Nye, 16 gange mere detaljerede billeder fra NASA’s satellit Solar Dynamics Observatory viser, at Solens indre opfører sig anderledes end antaget.

Ny viden om aktivitet på Solen

Under Solens overflade bevæger magnetisk plasma sig frem og tilbage mellem de to poler som en slags indre dynamo. Hvert 11. år topper solaktiviteten, og polerne bytter plads. Forskerne har hidtil troet, at plasmaet bevæger sig fra ækvator mod polerne og tilbage i en enkelt cirkelbevægelse. Men de nye billeder, som NASA’s satellit har taget hvert 45. sekund i to år, viser, at plasmaet i Solens indre bevæger sig i cirkelbevægelser i to lag.

Astrofysikerne fra The Hansen Experimental Physics Laboratory, NASA og Stanford Universitet har analyseret de mange billeder og arbejder nu på at rette modellerne, så de i fremtiden kan forudsige solaktiviteten og soludbrud med større præcision.