Solen truer missioner til Mars

Solen truer Mars-mission

Både NASA og det private foretagende Mars One vil sende mennesket til Mars. Men nye beregninger viser, at Solen kan sætte en stopper for missionerne.

5. november 2014 af Anne Lykke

Forskere fra University of New Hampshire har i en ny videnskabelig artikel vurderet, at Solen kan forhindre fremtidige bemandede rejser ud i rummet – for eksempel til Mars.

Flere organisationer satser benhårdt på at sende mennesker til Mars, bl.a. NASA og det private foretagende Mars One.

En rumrejse til Mars kræver flere måneder i et rumskib, hvor astronauterne ikke er beskyttet af Jordens magnetfelt eller atmosfære. Mennesket i rummet er under heftig påvirkning af Solen, og det er her, problemerne opstår.

Vinde fra Solen beskytter astronauter

Nye undersøgelser viser nemlig, at Solens aktivitet er usædvanligt lav, og sandsynligvis daler endnu mere i fremtiden. En lav aktivitet fra Solen betyder svagere solvinde. Faktisk er aktiviteten nu så lav, at et lignende niveau ikke er set i over 100 år.

Førhen har vindene fra Solen været stærke og forhindret farlig kosmisk stråling i at nå den indre del af Solsystemet. Men med en lav solvind vil mange flere farlige stråler nå ud til planeterne, fx Mars.

Mens Jorden er beskyttet af sin egen atmosfære og magnetfelt, vil astronauter ude i rummet blive bombet med stråler fra Solen - både radioaktiv stråling og flere typer elektromagnetisk stråling.

Mars beskytter ikke mod stråling fra Solen

En tur til Mars tager godt et halvt år med de nuværende rumfærger, men med den voldsomme stråling fra Solen vil astronauter kun kunne opholde sig 8-10 måneder i rummet i fremtiden. Derfor vil en returrejse på over et år involvere en stor risiko for strålingssyge.

Mens NASA pønser på at fragte mennesker tur-retur til Mars, tilbyder Mars One kun deres astronauter en enkeltbillet.

Mars One-astronauterne når ikke op på en dødelig dosis fra Solen i rumfærgen. Alligevel vil marsbeboerne formentlig - selv hvis de beskytter sig mod Solen - blive udsat for store doser stråling igennem et helt liv på Mars.

Mars One: Vanvid eller visionært?

Folkene bag Mars One hævder, at mennesket kan overleve på Mars med nutidens eksisterende teknologi.

I den store artikel Enkeltbillet til Mars faktatjekker vi, og stiller skarpt på de udfordringer, der vil møde de nye "marsboere". Læs artiklen her:

Vi får kortere tid i rummet

Aktiviteten fra Solen falder, og det medfører, at mængden af skadelig stråling stiger. Den tid, et menneske kan opholde sig i rummet, uden at dø af strålingen vil derfor med tiden forkortes - ifølge beregninger med helt op til 20%.

IDAG: 300 DAGE En kvinde på 30 år kan idag opholde sig 300 dage i rummet.

I FREMTIDEN: 240 DAGE I fremtiden vil kvinden kunne ophold sig ca. 20% kortere tid - eller 240 dage i rummet - eller kun cirka otte måneder.