The sun

Soltornadoer: Gammel sol-gåde løst

Gigantiske soltornadoer opvarmer Solens atmosfære.

16. maj 2013

I årevis har astro-fysikere undret sig over, hvorfor det yderste lag af Solens atmosfære – den såkaldte korona med en temperatur på ca. 2.000.000 °C – er så meget varmere end de ca. 6000 °C på Solens overflade. Rationelt set burde overfladen være varmere, da den er tættere på Solens glødende kerne.

Nu mener forskere fra Universitetet i Oslo, Norge, at de har knækket gåden: Gigantiske tornadoer pumper konstant energi fra Solens overflade til koronaen og sørger dermed for, at Solens yderste atmosfære opnår en ekstremt høj temperatur.

Forskernes konklusion bygger bl.a. på højopløselige billeder fra NASA-sonden Solar Dynamics Observatory (SDO) og det svenske 1-m-solteleskop (SST) på De Kanariske Øer. Billederne viser bl.a. 14 magnetiske tornadoer, som strækker sig hele vejen fra Solens overflade til koronaen.

Soltornadoer med plasma og magnetisk energi

De gigantiske tornadoer ligner i store træk de jordiske, men består af glohed plasma og magnetisk energi. De er næsten 3000 km høje og 1500 km brede og spinner med en hastighed af ca. 300.000 km/t. Forskerne vurderer, at ca. 11.000 tornadoer til hver en tid hærger på Solens overflade.

Ifølge eksperter kan en bedre forståelse af soltornadoerne skabe grundlag for ny energiproduktion på Jorden. "Hvis vi kan forstå, hvordan naturen opvarmer magnetiseret plasma, kan vi en dag muligvis bruge denne proces til at udvikle den nødvendige teknologi til at producere gratis, ren og grøn energi," vurderer solfysiker Robertus Erdélyi fra University of Sheffield.

Vil du vide mere om solen?

Se vores store tema med billeder, quiz og masser af læsestof. Besøg sol-temaet