Dr. Fred Espenak

Fotografer med mobil

Dr. Fred Espenak (aka Mr. Eclipse), er pensioneret forsker fra NASA. Han er på Færøerne for at opleve sin 28. solformørkelse. Få hans råd til fotografering.

20. marts 2015

Dr. Fred Espenak er 63 og er nu pensioneret fra NASA, hvor han forskede i planeters atmosfærer. Som bijob udførte han alle NASA’s beregninger over solformørkelser: Hvor de finder sted, hvor længe de varer, og hvordan skygge bevæger sig.

Fascinerende syn

Dr. Fred Espenak er helt klar, når han skal vurderer en solformørkelse: ”Det er simpelthen det mest fascinerende syn, man kan se med det blotte øje. Det slår nordlys og alt andet, man kan komme i tanke om siger han.”

Med henvisning til det ustadige vejr på Færøerne, som kun giver en ca. 30% chance for at kunne solformørkelsen på en klar himmel, siger han:

”En solformørkelse, når det er overskyet, er kun 1 pct. af oplevelse”. Mon ikke man skal tro på, at videnskabsmanden og entusiasten, mr. Eclipse har ret.

Fotografering af solformørkelser

Hvis man bare vil have et enkelt foto, er Fred Espenaks råd simpelt: Sæt solformørkelsesbrillerne foran mobiltelefonen og skyd løs!

Få mere omfattende råd på Mr. Eclipse hjemmeside her og her.

her og her