Planets allignment

Spor af vand på Merkur

Billeder taget af Messengersonden tyder på, at den glohede planet Merkur rummer is i kratere ved polerne.

15. august 2012

Selvom Merkur er nabo til Solen og kan præstere en overfladetemperatur på mere end 400 grader, ligger en række kratere på planetens poleri konstant skygge. Og ifølge NASA kan disse kratere meget vel gemme på frossent vand.

Jordbaserede teleskoper viste allerede i 1990’erne, at områder nær Merkurs poler var stærkt reflekterende, hvilket er karakteristisk for netop is. Nu har NASA’s Messengersonde leveret det endelige bevis på, at polernes reflekterende områder præcis matcher de permanent mørklagte kratere. Forskere fra The Johns Hopkins University Applied Physics Laboratoryer forsigtige med at konkludere, at kraterne rent faktisk indeholder is, som i givent fald må være dækket af et beskyttende overfladelag, der holder isen permanent nedkølet. Forskerne håber dog at få flere beviser fra Messengersonden, der fortsætter sine målinger frem til 2013.

Se mere om Merkur og NASA's missioner i denne video.

Merkur i tal