perseiderne

Stjerneskud i tusindvis overmaler himlen

Når vi krydser sporet af en fjern komet, kaster det et sandt festfyrværkeri af stjerneskud af sig. Bliv guidet til den bedste oplevelser af meteorsværmen Perseiderne.

8. august 2016 af Rosina Hein Bertelsen

Fra den 11. til den 13. august kan du se stjerneskud i hobetal – og få fyret alle dine ønsker af.

Kometen Swift-Tuttle lægger vejen forbi det indre Solsystem, mellem Solen og Jupiter, hvert 133. år, og den efterlader et betragteligt spor af støv og småsten.

Selvom kometens bane hurtigt bringer den langt væk fra Jorden igen, bliver efterladenskaberne tilbage i det indre Solsystem, og Jorden passerer det permanente spor fra halen hvert eneste år.

100 stjerneskud i timen

Fra Jorden kan vi se støvet og småstenene som et sandt festfyrværkeri af stjerneskud, når de små partikler brænder op i vores atmosfære.

Den årlige begivenhed har fået navnet Perseiderne, og med lidt held og klart vejr kan du opleve op mod 100 stjerneskud i timen.

SE HVORDAN DU FANGER STJENESKUDDENE PÅ BILLEDER

Brændende partikler bliver til stjerneskud

Perseiderne rammer Jordens atmosfære med en hastighed på 60 kilometer i sekundet. Det medfører en sammentrykning af luften foran dem, som opvarmes til over 1000 grader.

De høje temperaturer får de små meteorer til at brænde op, og det er disse brændende partikler, vi ser som stjerneskud.

Stjerneskud og ildkugler

Sidste gang, kometen Swift-Tuttle var tæt nok på til at kunne ses med en kikkert, var i 1992. Næste gang vi vil kunne se den er derfor i 2126.

Hvert år passerer ca. 30 meteorsværme, som er synlige fra Jorden. En meteor, der ses klarere på himlen end planeten Venus, kaldes for en ildkugle.