© NASA/Montage

Tre planeter holder stævnemøde

På mandag får du en enestående mulighed for at se en sjælden astronomisk begivenhed. Tre af Solsystemets planeter troner frem på himlen samtidig.

15. marts 2018 af Jesper Grønne og Babak Arvanaghi

På mandag har du mulighed for at være vidne til et spektakulært astronomisk syn.

De tre planeter Merkur, Venus og Uranus er synlige på nattehimlen samtidig.

Stævnemødet opstår, fordi planeterne kredser om Solen med forskellige hastigheder og derfor med jævne mellemrum indhenter hinanden

Lavt i horisonten finder du klippeplaneten Venus, som er næsten fuldt belyst. Lidt højere oppe til højre finder du Solsystemets mindste planet, Merkur. Den er kun
 25 procent oplyst, så i en kikkert kan du se en flot fase af planeten.

Øverst finder du den næstyderste planet, Uranus.

Sådan gør du

• I slutningen af skumringstimen, en times tid efter solnedgang, kan du finde Venus, Merkur og Månen. Du skal se lavt over horisonten mod vest, så udsynet skal være frit i den retning.
  • Med en håndkikkert kan du se Merkurs fase, den lysstærke Venus, og Månen. Støt kikkerten mod et træ, så får du et mere roligt billede.
  • Med et teleskop kan du se den smukke, blå isplanet – Uranus – som befinder sig 2.989.780.751 kilometer fra Jorden. Et lille teleskop er tilstrækkeligt, men i et større teleskop kan du bedre se Uranus' smukke blå farve.

Gå aldrig ned på udstyr

Hvis du har fået blod på tanden og selv vil give dig i kast med stjernekiggeriet, kan du lige nu erhverve dig den ultimative startpakke til den spirende astronom:

• En kraftig håndkikkert til at gå på opdagelse i Solsystemet.
  • En guide til stjernehimlen i 2018, så du ved, hvor du skal kigge hen hvornår.
  • To numre af Illustreret Videnskab, som ruster dig til, hvad du skal holde øje med.

Når du er blevet træt af at pege kikkerten mod Merkur, Venus og Uranus, kan du evt. pege mod stjernebilledet Svanen, hvor to stjerner støder sammen og eksploderer i en rød nova omkring år 2022 – et fænomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.