Sonde finder gejsere på Solen

Magnetfelt skaber voldsom aktivitet på Solens overflade

1. september 2009

Det japanske rumteleskop Hinode har nu forsynet forskerne med helt nye og overraskende fotos af Solens aktivitet. Hvor astronomerne regnede med at få billeder af en rolig kromosfære, som er et 4000 grader varmt og tyndt lag af Solens atmosfære, sendte Hinode snapshots hjem af gigantiske, svajende 8000 km lange gejsere af plasma, som sprøjter ud fra kromosfæren. En anden overraskende opdagelse var de enorme magnetiske felters adfærd på Solens overflade. Ifølge forskere fra det amerikanske Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics i Cambridge burde magnetiske felter udspringe fra Solen og blæse ud i rummet. Men Hinodes billeder viser kraftige magnetiske felter, der går ud fra Solens overflade og derefter vender tilbage i samme retning, som de kom fra – som om de kollapser af udmattelse. Astronomerne mener, at de nye billeder kan give en forklaring på, hvorfor Solens atmosfære er koldest inderst og varmest yderst. Forskerne mener nu, at de nyopdagede langtrækkende gejsere og de kringlede magnetfelter tilsammen sender enorme energimængder fra koronaen ud i Solens ydre atmosfære. Det opvarmer de yderste atmosfærelag.