Sonde ser den største supernova nogen sinde

Eksplosionen var 100 gange kraftigere end normalt

1. september 2009

Astronomer fra NASA har opdaget en stjerneeksplosion, der matcher selv de vildeste teorier om, hvad der kan ske, når en stjerne dør og eksploderer. Døende stjerner, kaldet supernovaer, kollapser, når der ikke er mere energi tilbage i dem. Resultatet bliver oftest til en neutronstjerne eller et sort hul. Men ikke den nyopdagede SN2006gy, der oprindeligt var op til 150 gange mere massiv end Solen: Her eksploderede stjernens kerne. Selve eksplosionen er sket for længe siden, men lyset fra supernovaen nåede ned til Jorden sidste år efter at have tilbagelagt 240 millioner lysår. Hidtil har forskerne kun teoretiseret over, at en supernova kunne eksplodere på denne sjældne måde, men det er aldrig blevet observeret før nu. Når en stjernes kerne eksploderer, sender eksplosionen meget mere materiale ud i rummet end en almindelig supernovaeksplosion. Materialet, der består af tunge grundstoffer, bliver siden brugt i dannelsen af en ny generation af stjerner – i dette tilfælde i galaksen NGC1260. I vores egen galakse, Mælkevejen, har vi en stjerne, der måske kan eksplodere på lignende vis. Det er Eta Carinae, som er 100-120 gange så massiv som Solen. Hvis Eta Carinae en dag eksploderer, vil supernovaen oplyse Jorden, selv ved højlys dag. Begivenheden vil udløse farlig gammastråling, som dog efter al sandsynlighed ikke vil nå ned til Jorden.