young galaxies

Galakser og sorte huller vokser i takt

Målinger fra røntgenteleskopet Chandra opklarer astronomisk gåde.

13. januar 2012

I mange år har astronomerne diskuteret, hvad der kom først: galakserne eller de store sorte huller, man i dag finder i midten af dem. Nu har røntgenteleskopet Chandra givet et svar. Det lader til, at galakserne og de supermassive sorte huller voksede sig store sammen.

I halvanden måned har Chandra været rettet mod et område på himlen, hvor rumteleskopet Hubble i forvejen havde fundet 200 fjerne galakser. Universet var kun mellem 800 og 950 millioner år gammelt, da lyset fra galakserne blev udsendt, så astronomerne ser tilbage i tiden og kigger på galakserne, som de så ud i universets ungdom.

Røntgenstrålingen fra galakserne viser, at der er et forslugent sort hul i midten af mindst 30 pct. af dem. Røntgenstrålerne udsendes af gas og støv, der opvarmes kraftigt på vej mod det sorte hul.

Målingerne fra Chandra tyder på, at der har været mindst 30 millioner supermassive sorte huller i det tidlige univers. De sorte huller er siden blevet hundreder af gange større, sideløbende med at galakserne er vokset.