Kan et gigantisk sort hul sluge en hel galakse?

1. september 2009

I mange galakser kan astronomerne konstatere, at tætheden af stof i form af stjerner, støv og gas vokser drastisk ind mod centrum. Ud fra målinger af dette stofs hurtige kredsløbsbevægelse, har de i mange tilfælde kunnet udlede, at selve centret må huse et supertungt sort hul. Når dette sorte hul ikke har trukket alt det omgivende stof ind til sig og fortæret det, er forklaringen den, at en sådan indfangningsproces aldrig vil foregå ved, at stoffet suges direkte ned i hullet. Når et legeme via gravitationskraften tiltrækkes i retning af et andet legeme, vil enhver lille bevægelse på tværs af den direkte forbindelseslinje forstærkes voldsomt og resultere i et kredsløb. Derfor kan selv det mest forslugne sorte hul ikke sætte de store mængder omgivende stof til livs uden videre – og det kan slet ikke fortære hele galaksen. Vores egen lokale galakse er imidlertid et godt eksempel på, at det centrale sorte hul har foretaget en effektiv udrensning i sit allernærmeste nabolag. Der ligger dog stadig store mængder stof i centralområdet, og langt den største del befinder sig indtil videre i sikker afstand fra den umiddelbare farezone.