IXPE top

Rumteleskop skal afsløre sorte hullers hemmeligheder

I 2020 planlægger NASA at løse nogle af universets største gåder. Til det formål har organisationen kastet en stor sum penge efter et nyt rumteleskop.

10. januar 2017 af Babak Arvanaghi

Sorte huller, pulsarer og neutronstjerner.

Vi regner med, alle tre findes, men vi er ikke sikre. Og det er der en god grund til: Vi kan ikke se dem.

Fælles for alle tre er, at de er svære at se. Fx er sorte hullers massefylde så stor, at lys ikke kan undslippe deres tyngdekraft. Det betyder, at lyset ikke når vores teleskoper, og på trods af deres enorme masse, er de usynlige for os.

Røntgenteleskoper afslører sorte huller

Alligevel vil NASA nu kigge nærmere på de sære kosmiske fænomener. Rumfartsorganisationen har netop meldt ud, at de i 2020 vil opsende rumsonden IXPE (Imaging X-ray Polarimetry Explorer), som har tre røntgentelskoper med ombord.

Sonden kommer i kredsløb om Jorden, og ved hjælp af teleskoperne, skal den se nærmere på såkaldte polariserede røntgenstråler.

IXPE-sonden er udstyret med tre røntgenteleskoper.

Polariseret røntgenstråling består af elektromagnetisk stråling, som konsekvent svinger i én bestemt retning. En type stråling, der forekommer hyppigt omkring sorte huller, neutronstjerner og pulsarer.

Dyre informationer

Ifølge NASA vil de informationer, IXPE indsamler, bl.a. kunne forklare hvordan de exceptionelt tunge objekter påvirker deres omgivelser.

IXPE er blevet valgt ud som det mest lovende af tre projekter, der har til formål at studere de usynlige objekter.

Prisen for det ambitiøse projekt løber op i svimlende 188 millioner dollars, svarende til 1,3 milliarder danske kroner.