sort hul

Sort hul afslører sine hemmeligheder

For første gang nogensinde har astronomer observeret et sort hul så tæt på, at de kan forstå det mystiske astronomiske fænomen bedre.

8. december 2015 af Rikke Jeppesen

Astronomer er nu et skridt tættere på at forstå de gådefulde sorte huller. De har nemlig fundet ud af, hvordan de observerer det supermassive sorte hul Sagittarius A* i Mælkevejens centrum, og iagttagelserne får astronomer verden over til at klappe i hænderne.

Amerikanske forskere har for første gang set det magnetfelt, der ligger lige uden for begivenhedshorisonten, som er randen af det område, hvorfra intet kan undslippe det sorte hul.

Magnetfelter fodrer sort hul

De kan altså dokumentere årevis af ubekræftede teorier om, at sorte huller har et stærkt magnetfelt omkring sig. Astronomerne mener, at magnetfelterne “fodrer” de supermassive sorte huller med energi.

En relativt normal misforståelse er, at sorte huller fungerer som enorme støvsugere, der suger alt omkring sig ind, men i virkeligheden fungerer de sorte huller, der ligger i midten af galakser, mere som en form for kosmiske motorer.

Alt hvad de suger ind, omdanner de til kraftig stråling, der enten kan få hullet til at lyse op eller bliver smidt over tusinder af lysår væk fra hullet. Alt dette, mener astronomer, er drevet af det stærke magnetfelt, de nu ved ligger omkring et sort hul.

Giga-teleskop forstørrer sort hul

For overhovedet at kunne observere Sagittarius A* måtte astrofysikerne bruge et globalt netværk af radioteleskoper “The Event Horizon Telescope”, der tilsammen danner et gigantisk teleskop med en størrelse svarende til Jordens.

Teleskopet er så stærkt, at det fanger detaljer på størrelse med en golfbold på Månen.

Forskerne så i teleskopet et utroligt kompliceret magnetfelt med både rodede og organiserede områder. Og for at gøre det hele mere forvirrende svinger magnetfeltet hele tiden og ændrer sig ca. hvert 15. Minut.

Læs mere om, hvordan et sort hul opstår og fungerer: