Det sorte hul i midten af en kvasar kaster energirige partikler ud i rummet med noget nær lysets hastighed.

© M. KORNMESSER/ESO

Sort hul overstråler universets galakser

Kom længere ud i universet end nogensinde før. Kvasaren 3C 273 – et sort hul omgivet af gas – er 2,4 milliarder lysår væk, men i maj kan du se den med et almindeligt teleskop. Så ret blikket mod syd, og se den kosmiske særling, der lyser 100 gange kraftigere end hele vores egen galakse.

7. maj 2018 af Af Jesper Grønne

Kvasaren 3C 273 er nok det fjerneste objekt, du nogensinde får en chance for at se på egen hånd.

Dens kraftige lys har rejst i mere end 2,4 milliarder år – næsten en femtedel af universets alder – før det nåede frem til dit øje.

En kvasar er ikke en galakse eller en stjerne, men en ekstremt varm, skiveformet sky af gas, der er ved at blive trukket ind i et supermassivt sort hul.

Fænomenet finder sted i midten af galakser – men langtfra i alle galakser.

På trods af at kvasarer er forholdsvis små – typisk på størrelse med vores solsystem – er de blandt universets mest lysstærke objekter. De overstråler langt det samlede lys fra hele den galakse, de er centrum i.

Kvasaren 3C 273 lyser hundrede gange kraftigere end hele Mælkevejen og to billioner gange kraftigere end Solen. Den store afstand til Jorden betyder dog, at du skal bruge et teleskop for at se den.

Kvasarens lys opstår, fordi det sorte hul skaber gnidninger mellem gasskyens atomer. Ud over lyset fra selve skyen udsender kvasaren også en lodret strøm af kraftigt lys og andre typer stråling.

Jo mere strømmen peger mod Jorden, jo bedre kan vi se kvasaren.

Sådan gør du

• Kvasaren 3C 273 befinder sig i stjernebilledet Jomfruen, som i maj kan ses i sydlig eller sydvestlig retning. I starten af måneden finder du den omkring 35 grader over horisonten ved midnat, men i løbet af maj bevæger den sig længere ned på himlen.
  • For at se kvasaren skal du bruge et teleskop på mindst otte tommer – helst med en computer, der selv kan finde objektet. Start med at bruge et øjestykke, der kun forstørrer 40 til 50 gange. Når du har fået indstillet retningen helt rigtigt, kan du skifte til et øjestykke, der forstørrer mere – fx 200 gange – det giver en mørkere baggrund og fremhæver de svagere objekter.

Se ud i Universet

De enorme blændende kvasarer er kun et af de fænomener, der dukker op på nattehimlen dette forår.

Hvis du har fået blod på tanden og gerne vil fortsætte stjernekiggeriet, kan du nu erhverve dig den ultimative startpakke:

• En kraftig håndkikkert til at gå på opdagelse i Solsystemet.
  • En guide til stjernehimlen i 2018, så du ved, hvor du skal kigge hvornår.
  • To numre af Illustreret Videnskab som ruster dig til, hvad du skal holde øje med.

Du kan evt. pege kikkerten mod stjernebilledet Orion og se den røde supergigant Betelgeuse senere i år – et fænomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.

Sort hul driver enorm lommelygte

Et supermassivt sort hul kan trække i nogle partikler og kaste andre ud i rummet med lysets hastighed. Resultatet er et gigantisk kosmisk lysshow.

Bizarre planeter bryder naturlove

Sorte huller, der lyser kraftigere end galakser, er langt fra universets mest mærkværdige fænomen.

Nyopdagede planeter i fjerne solsystemer opfører sig så besynderligt, at forskerne er nødt til at skrive astronomiens love om.

Læs alt om de umulige planeter og de banebrydende nye teorier, der forklarer deres eksistens i næste nummer af Illustreret Videnskab.