Sort bøvs

Sort hul bøvser stjernerester op

En stjerne på størrelse med vores sol, er blevet slugt af et sort hul og omdannet til en jetstråle.

2. december 2015 af Babak Arvanaghi

Astronomer har flere gange observeret en stjerne blive slugt af et sort hul. Og de har også observeret stråler af plasma stå ud af et sort hul med hastigheder tæt på lysets.

Sort hul fundet sidste år

Men for første gang er det lykkedes at observere et sort hul sluge en stjerne og samtidig omdanne dele af den til en stråle af plasma – en såkaldt jetstråle. Stjernens dødskamp blev først set i december 2014, og siden har astronomerne kæmpet for at få peget deres teleskoper ind på det sorte hul, som befinder sig knap 300 millioner lysår fra Jorden.

Videoen giver en forklaring på, hvordan sorte huller opstår.

Sorte huller er en samling af masse, som er så tæt, at tyngdekraften bliver enorm. Selv om de i princippet kan være meget små, vejer de utroligt meget. Hvis Jorden blev presset sammen til størrelsen på en jordnød, ville vores planets masse være tæt nok til at danne et sort hul.

Sort hul æder lys

Massen i et sort hul er så tæt, at intet kan undslippe – heller ikke lys. Deraf navnet. Af samme grund kan forskerne heller ikke forklare, hvordan jetstråler ud ad sorte huller opstår.

Forskerne håber, observationen kan hjælpe med at forstå de sorte huller bedre, og samtidig løse gåden om, hvordan disse jetstråler opstår og undgår at blive ædt op af det sorte hul.