Sorte huller top

Sorte huller skal fanges på kamera for første gang

De har været omgærdet af mystik og fascination lige siden deres opdagelse. Nu håber en række astrofysikere, at de kan tage billeder af sorte huller for første gang nogensinde.

25. maj 2016 af Nanna Vium

Kraftfulde, altædende og aldrig set i virkeligheden.

Lige siden Albert Einstein forudsagde deres eksistens med sin generelle relativitetsteori i 1915, har sorte huller været et af universets mest dragende og mystiske fænomener.

Og selvom der i dag findes stærke beviser på deres eksistens og et ocean af computerskabte illustrationer, er der endnu ikke nogen, der har set et direkte billede af den ægte vare.

Men det kan ændre sig snart.

Sorte huller skal fanges synkront

Et globalt netværk af teleskoper arbejder sammen.

I foråret 2017 vil en række videnskabsfolk sørge for, at en gruppe observations-stationer verden over peger i retning af Mælkevejens midte på nøjagtigt samme tid.

Projektet hedder Event Horizon Telescope , og skal i hovedtræk skabe et globalt netværk af teleskoper, der sammen former et gigant-teleskop på størrelse med jorden, så det bliver et slags kæmpespejl sammensat af mange små dele.

Videnskabsfolkene bag projektet håber, at de på den måde kan tage et billede af selve grænsen omkring den mørke region, også kaldet begivenhedshorisonten.

Sorte huller er som DVD'er

Det bliver dog ingen let opgave. Problemet med at indfange sorte huller er, at selv de supermassive af slagsen er relativt små.

• Den største af de sorte huller befinder sig i midten af Mælkevejen. At tage et billede af den er som at tage et billede af en DVD på månens overflade, fortæller Dimitrios Psaltis, der er astrofysiker ved University of Arizona til vox.com.