Står der stadig flag på Månen?

1. september 2009

Alle de seks gange, hvor NASA’s Apollo-program bragte astronauter til Månen, blev der plantet et flag nær landingsstedet. Flagene var helt almindelige nylonflag fastgjort til en specialdesignet flagstang, der bestod af to dele. Den nederste del blev slået knap en halv meter ned i den støvede overflade med en hammer, inden den øverste del med flaget blev monteret. Langs flagets øverste kant var en teleskopstang fastgjort til flagstangen, så flaget kunne forblive “udslået” på det atmosfæreløse himmellegeme. På Månen er der ikke vind, der kan rive i flagene, så i princippet kan de stå der i årtusinder. Astronauten Buzz Aldrin har dog fortalt, at den flagstang, som han plantede sammen med Neil Armstrong, væltede, idet landingsmodulet lettede igen. De farvestrålende flag blev ivrigt fotograferet af astro-nauterne på Månen, men i dag er de næppe særlig fotogene. De er sandsynligvis blevet bleget af den kraftige ultraviolette stråling fra Solen. Det er meget muligt, at flagene i dag fuldstændig har mistet farverne og er helt hvide.