SAO 206462

Nyfunden stjerne har spiralarme

Astronomer har fundet en stjerne, der er helt sin egen. Stjernen, kaldet SAO 206462, og er omgivet af enorme spiralarme af gas og støv.

24. januar 2012

Ved hjælp af det store teleskop Subaru, der står på den inaktive vulkan Mauna Kea på Hawaii, har astronomerne fundet en stjerne, der er helt sin egen. Stjernen kaldet SAO 206462 er nemlig omgivet af enorme spiralarme af gas og støv.

Første observeret stjerne med spiralarme

Stjernen er anslået til at være ni millioner år gammel, og den befinder sig cirka 456 lysår fra Jorden i stjernebilledet Ulven. Det er ikke helt unormalt at finde en skive af gas og støv omkring en så ung stjerne, men det er første gang, der er observeret spiralarme på en stjerne. Spiralarme kendes fra galakser, men hidtil ikke fra enkelte stjerner.

Dette særlige mønster rundt om stjernen kan være forårsaget af planeter, der kredser om stjernen og får støvet omkring den til at samle sig på den karakteristiske måde.

Astronomerne vil nu undersøge stjernesystemet nøjere for at finde ud af, om der virkelig er planeter omkring den, eller om spiralarmene skal tilskrives et helt andet fænomen.