Star VFTS102

Roterende stjerne sætter hastighedsrekord

Ved hjælp af det europæiske kæmpeteleskop Very Large Telescope i Chile har astronomerne fået øje på en stjerne, der roterer så hurtigt, at den er tæt på at flå sig selv i stykker.

Ved stjernens ækvator farer det yderste af stjernen af sted med mere end to millioner kilometer i timen. Det er 300 gange så hurtigt, som Solens overflade bevæger sig. Stjernen, der har fået navnet VFTS102, vejer cirka 25 gange så meget som Solen og lyser 100.000 gange så kraftigt.

Den høje rotationshastighed kan skyldes, at stjernen engang har været en del af et dobbeltstjernesystem, hvor stjernerne har været tæt på hinanden. Gas er strømmet til fra søsterstjernen og har fået VFTS102 til at dreje hurtigere og hurtigere rundt.

Ikke alene roterer stjernen usædvanligt hurtigt, den bevæger sig også gennem rummet med en anden hastighed end nabostjernerne. Det passer med, at VFTS102 blev kastet bort fra dobbeltstjernesystemet i forbindelse med, at søsterstjernen eksploderede som en supernova. I nærheden har astronomerne da også fundet en pulsar, der kan være resterne af søsterstjernen.