De lange arme på stjernerne kaldes diffraction spikes.

© UH MARINE OPTION PROGRAM

Derfor ligner stjerner små kors på fotografier

Stjerner burde ligne små prikker på et stjernefotografi, men optræder ofte som små lysende kors med fire strålende arme vinkelret på hinanden. Det er der en god forklaring på, og den driver astronomerne til vanvid.

19. september 2017

Når stjerner ikke blot er små prikker af lys, men ofte ses med flotte stråler i fire retninger på fotografier, skyldes det teleskopets opbygning.

Til fotografering af stjerner bruges næsten altid reflekterende teleskoper – også kaldet newton- teleskoper efter Isaac Newton, som opfandt teknologien i 1668.

Det indkommende lys reflekteres først af hovedspejlet bagerst i det rørformede teleskop.

Teleskopets indmad skaber stråler

Hovedspejlet sender lyset frem mod det sekundære spejl, som hænger midt i røret og vinkler lyset ud mod kameraet.

Det sekundære spejl monteres typisk med fire stivere, der hæfter spejlet fast på indersiden af røret.

>> Vil du vide mere om Universet? - Køb vores blad her og læs mere.

Det er sporet efter de fire stivere, der spreder stjernelyset ud i den særlige korsform. Astronomer er ikke glade for strålerne, da de kan skjule interessante detaljer i billedet.

EFFEKT TILFØJES MED FULDT OVERLÆG

Ikke al stjernefotografi foregår gennem et newton-teleskop.

Med et almindeligt kamera peget mod nattehimlen vil stjernerne kun se ud som små, lysende prikker. Men nogle astronomiske fotografer synes, at strålerne gør billedet smukkere, så de tilføjer effekten med vilje.

Det kan enten gøres ved at sætte et kryds af fiskesnøre eller tynd ståltråd lige foran kameralinsen eller ved at tilføje effekten bagefter i et billedbehandlingsprogram på en computer.