Hvor dannes der flest stjerner?

Man hører ofte om steder i universet, hvor nye stjerner tændes. Hvor dannes der flest og hvorfor?

1. september 2009

I visse galakser foregår der en ekstremt hurtig og voldsom dannelse af nye stjerner. Det drejer sig om de såkaldte starburst-galakser, og antallet af nyfødte stjerner her er blandt de højeste i universet.

Studiet af starburst-galakser er relativt nyt, men det ser ud til, at der er en nær forbindelse mellem dem og det, man kalder aktive galakser. Aktive galakser har et meget lysstærkt område i centrum, hvorfra der udsendes tusinder af gange så meget energi som fra alle galaksens stjerner tilsammen.

Astronomerne mener, at energien stammer fra et tungt sort hul, der hele tiden trækker stof til sig. På sin vej mod tilintetgørelsen i det sorte hul varmes stoffet op til milliarder af grader, og det giver energien til den voldsommme dannelse af nye stjerner.

I for eksempel galaksen M82 dannes der omkring 10 gange så mange stjerner som i Mælkevejen, vores egen galakse. Netop M82 har indtil for nylig været en gåde for astronomerne med sit forrevne udseende. Men nu mener man, at det skyldes stjernedannelsen i centrum.

Læs mere om hvordan stjerner opstår.