R136a1 in comparison

Kæmpestjerne overstråler alt

Nyopdaget stjerne lyser næsten 10 millioner gange stærkere end Solen.

3. januar 2011

En gruppe astronomer har fundet den tungeste og klareste stjerne, der nogen sinde er blevet observeret. Stjernen ved navn R136a1 var cirka 320 gange så tung som Solen, da den blev skabt for lidt over en million år siden.

Så tunge stjerner lever stærkt og dør unge. Kæmpen lyser næsten 10 millioner gange så stærkt som Solen, og den brænder så intenst, at den mister masse i en rasende fart. I dag vejer den omkring 265 gange så meget som vores lokale stjerne.

Astronomerne brugte data fra ESO’s Very Large Telescope i Chile kombineret med billeder fra rumteleskopet Hubble til at studere stjernetågen Tarantula i vores nabogalakse Den Store Magellanske Sky 165.000 lysår væk. Ud over R136a1 fandt de tre andre stjerner med en masse på over 150 solmasser. Indtil for nylig mente man ikke, at stjerner kunne blive så tunge, for rent teoretisk kan man vise, at den kraftige stråling fra en så massiv stjernes indre burde blæse stjernens ydre lag væk.

Tarantula

Nu vil forskerne prøve at finde ud af, hvordan sådanne ekstremt tunge stjerner dannes, og de vil også prøve at regne på, hvordan de dør. Normalt ender massive stjerner som supernovaer og efterlader neutronstjerner eller sorte huller, men det er meget muligt, at ekstremt tunge stjerner som R136a1 eksploderer med en sådan kraft, at der kun er stjernestøv tilbage.