Neutron star

Kan en neutronstjerne leve for evigt?

En neutronstjerne dør kun, hvis den er meget uheldig.

Neutronstjerner dannes, når store og tunge stjerner afslutter deres liv i en supernovaeksplosion. Ved eksplosionen kollapser de centrale dele af stjernen og danner en meget kompakt kugle af neutroner.

Den nydannede neutronstjerne sidder altså i midten af supernovaeksplosionen, hvor det meste af stjernen slynges ud til alle sider med en fart på mange tusind kilometer i sekundet. Neutronstjernen roterer på det tidspunkt 10-100 gange i sekundet og har også et meget stærkt magnetfelt, der kan indfange elektrisk ladede partikler fra de omkringliggende gasser. Disse gasser falder nu ned på de to magnetiske poler, og der opstår en stærk radiostråling, som sendes ud i to kegler fra de magnetiske poler – en pulsar er skabt.

Som tiden går, roterer neutronstjernen langsommere, og radiostrålingen bliver svagere. Neutronstjernen er nu i praksis umulig at observere, da den næsten ikke udsender nogen form for stråling. Vi kender få tilfælde, hvor to neutronstjerner kredser om hinanden.

Hvis afstanden mellem de to neutronstjerner er kort, så er banen ikke helt stabil, da neutronstjerner taber energi ved at udsende tyngdebølger. På grund af energitabet vil de to neutronstjerner komme stadig tættere på hinanden for til sidst at støde sammen i en gigantisk eksplosion. Resultatet er, at der dannes et sort hul af de to neutronstjerner, som dermed forsvinder for altid.