Leoniderne top

Leoniderne oplyser himlen med stjerneskud i nat

Når Jorden i nat bevæger sig gennem resterne fra kometen Temple-Tuttle, skaber det et fyrværkeri af stjerneskud tværs hen over nattehimlen

14. november 2016 af Nanna Vium

For et par dage siden var det århundredets største supermåne, der tronede frem efter mørkets frembrud.

Og i nat kan du så glæde dig til meteorsværmen Leoniderne, der danser sig vej hen over himlen med op til 20 funklende stjerneskud i timen.

>>Oplev Solen blive sort over sydstaterne, når en total solformørkelse rammer USA i 2017.

Komet skaber funklende stjernestier

Leoniderne er en af de årligt tilbagevendende meteorsværme og udspringer fra stjernebilledet Løven, når vi iagttager den fra Jorden – deraf navnet.

Men i virkeligheden skal årsagen til Leoniderne findes i kometen Temple-Tuttle, der kaster støv, sten og sten efter sig som en hale, mens den buldrer sig vej gennem universet.

>>Se, hvordan du fotograferer meteorstormen

Rester brænder op

Når kometresterne så rammer vores atmosfære med omkring 250.000 kilometer i timen og brænder op, skaber det arsenal af stjerneskud, der trækker funklende stier hen over hele himlen til glæde for os nede på Jorden.

Leoniderne er aktiv i perioden fra den 6. til den 30. november, men det er netop i nat, meteorsværmen rammer sit såkaldte maksimum med flest stjerneskud i timen.

Udspringspunktet starter i østlig retning, men det bliver muligt at observere stjerneskuddene over hele himlen, hvis vejrforholdene er til det, og måneskinnet ikke forstyrrer for meget.