I slutningen af juli overlapper flere meteorsværme hinanden og skaber gode chancer for stjerneskud.

© Shutterstock

Meteorsværme sætter fut under julihimlen

Du har store chancer for at opleve stjerneskud i slutningen af juli måned, når flere meteorsværme gæster vores atmosfære og sætter sommerhimlen i bevægelse.

28. juli 2017 af Nanna Vium

De kommende nætter er der ekstra god grund til at tage et tæppe under armen og måske endda tilbringe en hel nat under åben himmel.

Slutningen af juli byder nemlig på en astronomisk særforestilling ud over det sædvanlige, når flere meteorsværme overlapper hinanden og øger chancen for at opleve funklende stjerneskud.

>> REJS MED ILLUSTRERET VIDENSKAB: Få dit livs oplevelse, når Solen går i sort over Sydstaterne

Ryk væk fra byen

Den ene af meteorsværmene er Delta-Aquariderne, der udspringer fra stjernebilledet Vandmanden og skyldes rester af støv og småsten fra kometerne Marsden og Kracht, som rammer vores øvre atmosfære og brænder op.

Sværmen er en aktiv i perioden fra 12. juli til slutningen af august og topper omkring den 28. og 29. juli, hvor der er særligt gode odds efter midnat.

Her er det muligt at opleve op mod 20 stjerneskud i timen, hvis du er heldig. De bedste betingelser er dog på den sydlige halvkugle, hvor Vandmanden står højere på himlen.

Derfor anbefales det også, at du finder et observationspunkt langt væk fra højhuse og byens forstyrrende lys for at optimere dine chancer.

Se, hvordan du fotograferer meteorstormen!

Varm op til årets største sværm

En anden og ofte overset meteorsværm er Capricorniderne, der er en mindre sværm med en aktiv periode fra 11. juli til 10. august, som på trods af sin beskedne størrelse har ry for at producere kraftige stjerneskud.

Og sidst, men ikke mindst, kan du i slutningen af juli også være heldig at opleve de første stjerneskud fra en af årets største meteorbyger, Perseiderne, der har maksimum i midten af august og kan frembringe mere end 100 skud i timen.