Meteorregn

Den 12. april 2018 stryger meteorerne over himlen.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

Rester af ukendt komet lyser himlen op

Grønne, røde og blå stjerneskud stryger over nattehimlen, når Jorden i april flyver ind i resterne fra en endnu uidentificeret komet. Så tag det varme tøj på, og oplev det kosmiske fyrværkeri.

9. april 2018 af Jesper Grønne

Den 12. april er aftenen, hvor du kan opleve klare stjerneskud fra den årligt tilbagevendende stjerneskudssværm Virginiderne.

Da sværmen rammer få dage før nymåne, vil månelyset ikke hæmme udsynet til de svageste stjerneskud.

Stjerneskud opstår i 50 til 100 kilometers højde, når såkaldte meteoroider rammer atmosfæren og brænder op. Meteoroiderne er typisk på størrelse med sandkorn og småsten.

Stjerneskuddenes farve afhænger af stofferne i meteoroiden og atmosfæren. Mange er grønne pga. atmosfærens indhold af ilt.

Virginidernes aktivitet topper den 12. april med omkring ti stjerneskud i timen, men de kan opleves i mindre omfang mellem den 7. og den 18. april.

Stjerneskuddene er ofte grønlige, men kan også være røde, gule eller blå.

Sådan gør du

• Vent til mindst en time efter solnedgang, så skumrings- lyset er helt væk. Hvis du undgår generende kunstigt lys og lader dine øjne vænne sig til mørket, vil du opleve flere stjerneskud.
  • Du har mulighed for at se de farverige stjerneskud på hele himlen. Deres baner ser ud til at udspringe fra et enkelt punkt midt i stjernebilledet Jomfruen, som ligger omkring 30 grader over horisonten i sydlig retning.
  • Du har hverken brug for kikkert eller teleskop for at se stjerneskuddene. Bare tag varmt tøj på, og sæt dig til rette i en god stol, så du kan nyde hele showet.

Komet

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

Vidste du at:

Meteorsværme er rester efterladt af kometer eller asteroider, der engang har passeret Jordens bane.

Forskerne har endnu ikke fundet ud af, hvilket objekt der har givet ophav til Virginiderne, men det er højst sandsynligt en komet.

Se ud i Universet

Virginiderne er kun et af de fænomener, der dukker op på nattehimlen dette forår.

Hvis du har fået blod på tanden og gerne vil fortsætte stjernekiggeriet, kan du nu erhverve dig den ultimative startpakke:

• En kraftig håndkikkert til at gå på opdagelse i Solsystemet.
  • En guide til stjernehimlen i 2018, så du ved, hvor du skal kigge hvornår.
  • To numre af Illustreret Videnskab som ruster dig til, hvad du skal holde øje med.

Du kan evt. pege kikkerten mod stjernebilledet Svanen, hvor to stjerner støder sammen og eksploderer i en rød nova omkring år 2022 – et fænomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.