Stjernebilledet Orion får nye stjerner

1. september 2009

Det vrimler med helt unge stjerner i stjernebilledet Orions hoved. Det viser nye billeder fra NASA’s Spitzer Teleskop. De mange nye babystjerner er formentlig blevet skabt, da gigantiske chokbølger for tre millioner år siden sendte sten, støv og andet stjernebygningsmateriale fra en gigantisk stjerneeksplosion ud i rummet. Det undersøgte område går under navnet Barnard 30 og ligger omkring 1300 lysår fra Jorden i den højre side af Orions hoved. Men selv om området allerede har været kendt længe, har det ikke tidligere været undersøgt i så fine detaljer som nu, hvor billederne er blevet studeret af spanske astronomer fra Laboratorio de Astrofisica Espacial y Fisisca Fundamental i Madrid. De purunge stjerner var ikke det eneste fund af interesse. Ud over dem fandt astronomerne nemlig også en stor mængde såkaldte brune dværge i området. En brun dværg er en stjerne, der ikke er tung nok til, at der kan dannes en kernereaktion i den. Der dannes derfor heller ikke hverken varme eller lys i de brune dværge. Af den grund kaldes de brune dværge også for mislykkede stjerner.