Orioniderne top

Stjerneskud overmaler oktoberhimlen

Chancen for at få dine ønsker opfyldt er ekstra store i øjeblikket, hvor meteorsværmen Orioniderne sætter stjernetæppet i bevægelse.

21. oktober 2016 af Nanna Vium

I aften er der ekstra god grund til at tage din elskede under armen og slendre ud under den åbne nattehimmel.

Chancerne for at overvære flere funklende stjerneskud på én gang er nemlig ekstra store takket være meteorsværmen Oriniderne, der lige nu stryger sig vej hen over oktoberhimlen.

Består af rester fra komet

Halleys komet kan ses med det blotte øje fra Jorden omkring hvert 75. år. Her er kometen afbildet på Bayeux-tapetet.

Orioniderne er en af de store årlige tilbagevendende meteorsværme, der er aktiv fra den 2. oktober og helt frem til den 7. november med kulmination omkring den 21. oktober, hvor det under optimale forhold er muligt at overvære hele 20 stjerneskud i timen, hvis ikke skyerne sætter sig på tværs.

Sværmen består af rester fra den såkaldte Halleys komet, der kaster støv og småsten efter sig, når den buldrer gennem universet med mange tusinde kilometer i timen.

Når resterne efter kometerne så møder vores atmosfære og brænder op, bliver det til et festfyrværkeri af funklende stjerneskud, der trækker lysende stier hen over nattehimlen.

>> Oplev sort sol over Sydstaterne, når en total solformørkelse rammer USA. Læs mere her.

Kometer gemmer på mysterier

Kometer som Halleys gemmer stadig på en del mysterier.

Læs mere i vores store artikel.