Supernova er fyldt af bobler

Astrofysikere har konstrueret et 3D-billede, der for første gang viser seks hulrum fyldt med bobler i resterne efter en supernova-eksplosion. Hør forklaringen her:

Forskere opdager bobler i supernova-rester

Cassiopeia A, som er de stærkt skinnende rester af en supernova-eksplosion, indeholder seks hulrum i form af bobler.

Det viser et nyt 3D-billede konstrueret af amerikanske astrofysikere.

Forskerne målte den elektromagnetiske stråling fra resterne af eksplosionen og fandt de stoffer, som udsendte lyset, da hvert atom og hvert molekyle har deres eget særlige spektrum.

Ved hjælp af nærinfrarød spektroskopi målte forskerne også de enkelte deles bevægelser i forhold til hinanden.

Supernova indeholder radioaktivt nikkel-56

Boblerne skyldes formentlig radioaktivt nikkel-56, som dannes i store mængder i supernovaer. Nikkel henfalder til jern under store energiudladninger, hvor nikkelet skubber andet materiale væk og dermed danner hulrum.

Klik på billedet og gå direkte til forskernes konstruerede 3D-billede af Cassiopeia A, dvs. resterne fra en supernova-eksplosion.

Forskere genskaber en supernova