Dwarf stars 1

Udbrændte stjerner får nyt liv

To hvide dværge er tættere på hinanden, end man nogen sinde har set før.

12. august 2011

Om cirka 37 millioner år vil en ny stjerne lyse op på himlen. Det tør astronomerne sige med ganske stor sikkerhed, for de har opdaget to hvide dværge, der kredser uhyre tæt om hinanden. Når de kolliderer, bliver resultatet en klart lysende såkaldt subdværgstjerne.

Dwarf stars 2

De to hvide dværge har engang været stjerner som Solen, men efter nogle milliarder år er de brændt ud. Nu danser de sørgelige rester en tæt pardans, hvor de svinger en gang rundt om hinanden hvert 39. minut. Der er kun 225.000 kilometer imellem dem – noget mindre end afstanden mellem Jorden og Månen. Det er første gang, man har observeret hvide dværge, der kredser så tæt om hinanden.

I de kommende millioner år vil afstanden mellem dem mindskes, lige indtil de smelter sammen. Helium vil begynde at fusionere i kernen på den nyskabte stjerne, som vil lyse relativt kraftigt med et blåligt skær.

Dwarf stars 3

En kollision mellem to hvide dværgstjerner vil ellers ofte efterlade en neutronstjerne – et uhyre kompakt himmellegeme med en radius på blot 10 km. Men disse to hvide dværge er så tilpas små, at de i stedet ender som en ny, klar stjerne på himlen.