ALMA - Antenner kan omarrangeres

Superteleskop ser dybere ind i universet end nogensinde før

ALMA-teleskopet midt i Chiles Atacamaørken kan kigge dybere ind i de kosmiske skyer end nogensinde, og røntgenkigget afslører detaljer, som ellers er skjult for astronomerne. Se nogle af teleskopets fantastiske billeder her.

15. december 2014

I den knastørre Atacamaørken i Chile er luften usædvanlig klar, og en sky på himlen er sjældnere end et jordskælv. De usædvanlige forhold har astronomerne udnyttet til at opføre ALMA - eller Atacama Large Millimeter Array - som er verdens mest avancerede radioteleskop.

ALMA består af 66 individuelle antenner, som kan flyttes rundt i ørkenen. I alt har kæmpeteleskopet en diameter på 14 kilometer, og størrelsen gør ALMA i stand til at trænge ud i universet som aldrig før.

ALMA-teleskopet trænger gennem kosmisk støv

ALMA observerer i det infrarøde område. Infrarød stråling kan trænge igennem kosmisk støv, og derfor kan astronomerne se fænomener, som ellers er skjult. Efter mange års arbejde er ALMA nu komplet, og teleskopet har allerede taget både flotte og fascinerende billeder af universet.

ALMA skal løse gåden om kæmpestjernerne