Chandra-teleskopet afslører ring i Krabbetågen

1. september 2009

Nu har NASAs nye røntgenteleskop Chandra taget billeder af Krabbetågen. Billederne viser med hidtil usete detaljer, hvordan energien overføres fra den neutronstjerne, der ligger i midten, til den enorme gassky, der omgiver stjernen. Krabbetågen er resterne af en supernova, som allerede blev set af kinesiske astronomer i år 1054. I dag er der kun en udstrakt gaståge tilbage – resterne af en oprindelig meget stor og tung stjerne. Midt i gastågen opdagede man i 1967 en lille roterende neutronstjerne med en diameter på ca. 20 km, men med en masse, som er større end Solens. Neutronstjernen roterer 30 gange om sig selv i sekundet. Det nye billede viser en ring eller spiralformet struktur omkring stjernen. Ringen består sandsynligvis af bølger af partikler med meget høj energi, som er slynget ud fra stjernen. Vinkelret på ringen er der to jetstrømme, hvor atomare partikler udslynges med hastigheder nær lysets. Hverken ring eller strømme er før set så detaljeret, og man har aldrig før kunnet følge jetstrømmene hele vejen ind til den lille neutronstjerne. Astronomer mener, at en undersøgelse af de inderste dele af ringen kan lære os, hvordan energien overføres fra stjerne til gas.