Er farverne på rumfotos ægte?

I tidens løb har vi set masser af yderst farvestrålende billeder fra rummet. Er det naturlige eller falske farver, vi ser?

De flotte farver på fotos fra teleskoper som fx Hubble-teleskopet svarer ikke altid til det, vi ville se med vores egne øjne. Nogle gange bruger astronomerne kunstige farver til at fremhæve detaljer, som det menneskelige øje ikke er i stand til at opfange. Kameraet på Hubble er i stand til at opfange de samme farver, som det menneskelige øje kan se, plus en masse anden stråling, som er usynlig for os, fx infrarødt lys eller røntgenstråling. Når Hubble tager billeder, foregår det gennem filtre, som kun lader lys af en bestemt farve – eller mere præcist elektromagnetisk stråling med en bestemt bølgelængde – slippe igennem. Ved at kombinere fotos af det samme motiv taget gennem forskellige filtre kan astronomerne fremstille billeder i naturlige farver. Men de kan også vælge at forstærke farveforskelle eller at vise usynlig stråling i forskellige repræsentative farver, som det fremgår af de ovenstående eksempler.