Første billede af et solsystems fødsel

1. september 2009

En ny epokegørende teknik på rumteleskopet Hubble har for første gang vist detaljerede billeder af en nydannet støvskive omkring en stjerne. Stjernen HD 141569A ligger 320 lysår væk i stjernebilledet Vægten og er en del af et ungt stjernesystem. Støvskiver tolkes som solsystemer i færd med at blive dannet – og denne ligner formodentlig støvskiven i vores eget solsystems allertidligste barndom. Støvskiven måler hele 13 gange diameteren af planeten Neptuns bane om Solen og har en form for spiralstruktur. Ganske interessant “mangler” der materiale flere steder, hvilket kraftigt tyder på eksistensen af en eller flere planeter, hvis tyngdekraft har “støvsuget” stof fra området, der er omløbsbane. I dag kender vi mere end 100 af de såkaldte ekstrasolare planeter i andre solsystemer – men vi har kun “set” dem med indirekte målinger. Jagten går nu ind på at skaffe det første billede af dem – hvilket blandt astronomer vil være en sensation.