Extremely Large Telescope skal placeres midt i Atacama-ørkenen i Chile i hele 3.060 meters højde.

© ESO/L. Calçada

Første del til nyt gigant-teleskop er klar

Teknikere har netop gennemført den største støbning af et konvekst teleskopspejl nogensinde. Det betyder, at de nu er ét skridt tættere på at skabe verdens største optiske teleskop.

25. maj 2017 af Nanna Vium

Jordlignende planeter, liv i rummet, sorte huller og fordelingen af mørkt stof.

Der er masser af mysterier at opklare i Solsystemets baggård, når verdens største optiske teleskop efter planen står klar i 2024.

>> Sidste udkald - kun 12 pladser tilbage på Illustreret Videnskabs rejse til den totale solformørkelse i USA

Extremely Large Telescope, som det er døbt, er forskernes store håb for at gøre nye opdagelser i rummet og finde svaret på nogle af fysikkens største hovedbrud.

Og nu har de nået endnu en milepæl på vejen mod at gøre den til en realitet: Den største støbning af et konvekst spejl nogensinde.

Støbning af sekundærspejlet.