Hvilket objekt er det fjerneste?

Hvor fjerne objekter kan man se med moderne teleskoper?

1. september 2009

Netop nu indehaves universets afstandsrekord af en anonym galakse, som kaldes IR1916. Normalt ville det være umuligt at se galaksen, men på sin vej gennem universet er dens lys blevet forstærket takket være den såkaldte gravitationslinse-effekt. IR1916 ligger i samme retning som galaksehoben Abell 1835, og tyngdekraften fra denne hob afbøjer og forstærker lyset, så det kan opfanges af jordteleskoper. Den nye galakse blev opdaget i foråret 2004 af det europæiske rumobservatorium ESO´s superkikkert VLT (Very Large Telescope). Ved at analysere lyset fra galaksen har astronomerne beregnet, at IR1916 er omkring 13 milliarder lysår væk. Det vil sige, at galaksen er dannet blot 700 millioner år efter universets fødsel og tilhører den første generation af galakser. Da lyset har været undervejs i 13 milliarder år, betyder det også, at vi ser IR1916, som den så ud for over 13 milliarder år siden. Der er altså tale om et kig tilbage til universets barndom. Det er meget muligt, at IR1916 fremtræder anderledes i dag eller måske er blevet opslugt af en anden galakse. Da astronomerne skulle bestemme afstanden til IR1916, kiggede de på den såkaldte rødforskydning af lyset. Når lys rejser lange afstande gennem universet, strækkes dets bølgelængde i takt med universets udvidelse. Lyset fra IR1916 er oprindelig fortrinsvis ultraviolet, men har været så længe undervejs, at det er blevet forskudt til den infrarøde del af spektret. Her fremtræder galaksen som en uanseelig plet mellem større stjerner i forgrunden.