gas cloud quasar

Gassky får teleskop til at se dobbelt

Den samme kvasar ser forskellig ud i to observationer.

25. november 2013

For første gang nogensinde har astronomerne observeret et billede af en kvasar i flere forskellige gengivelser.

Flere billeder af samme kvasar

Radiobølgerne fra kvasaren, som befinder sig næsten tre milliarder lysår fra Jorden, var blevet afbøjet, da de passerede gennem en gassky i vores egen galakse, Mælkevejen. Så i stedet for som normalt at stråle i en lige linje ud fra kvasaren var radiobølgerne blevet spredt, og derfor observerede forskerne ikke ét, men flere billeder af samme kvasar.

Observeret for første gang

Sådan en begivenhed blev forudsagt teoretisk i 1970, men først med de billeder, der nu er optaget af Very Long Baseline Array-radioteleskoperne, er fænomenet blevet bekræftet. Som led i en langvarig undersøgelse af ca. 300 kvasarer har et internationalt hold af astronomer ledet af Matthew Lister fra Purdue University i Indiana siden 2008 bl.a. holdt øje med kvasaren 2023+335.

På vej mod Svanen

Da forskerne granskede en serie billeder, opdagede de, at kvasaren havde ændret udseende, og at årsagen var en gassky, der havde bevæget sig ind i sigtelinjen mellem Jorden og kvasaren. Gasskyen bevæger sig gennem rummet med ca. 56 km/s i en afstand af omkring 5000 lysår fra Jorden i retning mod stjernebilledet Svanen.

Ordbogen

Kvasar:

En kvasar er en fjern galakse med et sort hul i midten. Kvasarer udsender en intens stråling af både radiobølger, synligt lys og røntgenstråler.

Ordet kvasar kommer af "kvasistellar", som betyder stjernelignende – en kvasar ser da også ud som en stjerne, men lyser langt kraftigere.