Miniteleskoper bygges på Antarktis

Syv små teleskoper bliver opstillet på Jordens bedste udkigspunkt, Dome Argus, der er Antarktis’ højeste og koldeste punkt.

Syv små teleskoper med en yderst beskeden diameter på 15,4 cm indvarsler en ny æra i den jordbaserede astronomi. For selv om teleskoperne nærmest er i hobbystørrelse, så er de placeret på den ubetinget bedste udkigspost på Jorden: Dome Argus – det højeste og koldeste punkt på Antarktis. Ikke nok med, at der er totalt mørkt døgnet rundt gennem fire måneder hvert år. Den isnende kulde i fire kilometers højde formindsker den atmosfæriske turbulens, som ellers udtværer billederne af stjernehimlen. Faktisk er der på Dome Argus kun turbulens i de første 10-20 meter over isens overflade. Alt i alt er det næsten lige så godt at observere himlen herfra som fra et langt dyrere rumteleskop. Allerede de syv små teleskoper, som er blevet opstillet af Kina i 2008, vil give værdifulde observationer. De kan fx opdage nye exoplaneter og muliggør seismologiske observationer af andre stjerner end Solen. Planerne for Plato-observatoriet rækker imidlertid langt videre. I 2014 regner kineserne med at stå klar med et teleskop, der er fire meter i diameter. På grund af forholdene vil det have et syn, der svarer til et 12-meters teleskop andre steder. Til sammenligning har verdens største teleskop i dag et spejl med en diameter på 10,4 meter.