ALMA-teleskop opklarer gåde om planeters fødsel

ALMA-teleskopet opklarer gåde om planeters fødsel

Sensationelle billeder fra ALMA-teleskopet i Atacamaørkenen viser, at planeter dannes hurtigere, end forskerne hidtil har troet.

27. februar 2015

ALMA-teleskopet afslører, hvor hurtigt planeter dannes

Et uhyre detaljeret billede fra ALMA-teleskopet i Chile viser for første gang, hvordan planeter opstår i et nyt solsystem.

ALMA har stillet skarpt på HL Tauri, en ung stjerne, som befinder sig 450 lysår fra Jorden i stjernebilledet Tyren. På billedet ses den unge stjerne omgivet af en skive af gas og støv. Støvpartiklerne klæber til hinanden på grund af kollisioner og danner på den måde asteroider, kometkerner og planeter.

Billedet afslører, at planeter dannes langt hurtigere, end forskerne hidtil har antaget.

Unge planeter dannes i nyt solsystem

“HL Tauri er kun en million år gammel, og alligevel ser det ud til, at skiven er fuld af nydannede planeter. Alene dette billede er nok til, at vi må ændre teorierne for planetdannelse,” mener Catherine Vlahakis, som forsker i interstellar gas og støv ved ALMA.

Klik på billedet for at se det i større format

Nogle planeter er fortsat en gåde

Ikke alene dannes planeter hurtigere, end forskerne troede. Der er også fundet planeter, der i teorien slet ikke burde kunne eksistere. Læs mere her:

ALMA har supersyn

Det var verdens mest avancerede radioteleskop, ALMA i Chile, der tog det sensationelle billede. ALMA står færdigbygget i Atacamaørkenen med sine 66 antenner efter ti års arbejde.

Med billedet af planetfødslen får astronomerne ny viden om vores eget solsystem, som blev dannet på samme vis for mere end fire mia. år siden.